IT mõju töötamisele

Sten Kaasik
Kuna meil kaugõppes peaks olema inimesi töökogemusega erinevatelt aladelt. Seetõttu tekkis ka küsimus, et kuidas teie töövaldkonda ja konkreetselt teie enda tööd on IT-alased arengud viimastel aastatel muutnud ja mida võiks oodata tulevikus.

Ise töötan teles ja viimasel ajal on päris palju muutunud. Päris oluline on igasuguste meediakandjate asendumine digitaalsete vahenditega - lihtsamalt, ei salvesta videot lintidele, vaid serveritesse. Uuemad kaameradki salvestavad sisu juba mälukaartidele. Tänu sellele on klippide liikumine muutunud lihtsamaks, kiiremaks, paremaks, robustsemaks jne. Sellega seoses ka tähelepanek, et eriotstarbeliselt riistvaralt liigume vaikselt üle vähe üldisematele vahenditele - serverid töötavad valdavalt kas windowsi või mõne linuxi distro baasil (red hat enterprise näiteks). Omakorda sellega seoses, vanad vahendid on mingil põhjusel tunduvalt töökindlamad...

Teisest küljest olen ma tundnud, et vanemad olijad kardavad arvutite tulekut päris kõvasti, sest see ohustab nende töökohta. Eks see ole ausalt öeldes ka üks põhjustest, mis mind kooli tulema ajas. Tulevikus ongi arvatavasti triviaalsemad tehnilised tööd asendatud automaatikaga, samas kogu see loomingulisem pool vaevalt kuhugi kaob.

Re: IT mõju töötamisele

SiimJur
Mind võib ilmselt pidada tavaliseks kontorirotiks. Revolutsiooni ei ole toimunud, kuid evolutsioon küll. Alustades näiteks kasvõi sellest, et MS Office muutub iga versiooniga nutikamaks. Oskab mingeid asju paremini teha ja lisanduvad uued funktsioonid. Erinevate infosüsteemide ja andmebaaside (nt riigiteataja.ee) kasutusmugavus paraneb, mis omakorda võimaldab tööd kiiremini teha. Sellised arengud kindlasti jätkuvad ka edaspidi.

Re: IT mõju töötamisele

Alo P.
Hm, ma arvan, et juba on kätte jõudnud selline olukord, kus ei saa rääkida paljudel juhtudel tööst ilma IT komponendita olgu selleks arvuti, erinevad programmid ja andmebaasid. Enam ei kujuta väga ette kui peaks saatma kirju läbi tava posti teenuse, mis võib vätta päeva aega, et kohale jõuda jne

Kui rääkida infotehnoloogia arengust ja mida see teeb meie töö keskkonnaga siis ei tasuks nii palju igasuguste uuenduste vastu võidelda, tulevad nad nagunii ja see võit mis läbi selle saavutatakse võib olla müstiline. Minu lemmik suunaks on hetkel mobiilindus ja kuidas see muudab tarbimist ja töötamist. Teletöö koha pealt samamoodi, suuremad eesti teenuse pakkujad on välja tulnud oma mobiilse TV lahendustega, mis võimaldavad vaadata oma lemmik saateid kust tahes ja pms igasuguste platvormide pealt.

AGA ma leian, et televiisor, kui selline on kaduv nähtus, sest tarbimine muutub ja vanem generatsion, kes on harjunud koju tulema ja istuma teleka ees ning on rahul sellega, et peale selle, et tuleb mõne kanali pealt nende lemmik saateid kuid mille kõrvale tuleb roppu moodi reklaami ja muud jama mida tarbija ei ole endale tellinud ega mille vastu puudub ka suurem huvi. Tahaks tarbida mida iganes, kus iganes, oma tingimustel ja ükskõik mis seadme peal ilma aja kaota jampsi peale.

Re: IT mõju töötamisele

DaniilDenissov
Töötan ettevõttes, mis tegeleb interneti , tv ja telefoni teenustega. Praegu väga kiiresti kasvab optical network'i populaarsus. Valguskaabel peaaegu ei maksa mitte midagi, kuna on tehtud plastmasist ja klaasist, aga võimaldab ülikiiret andmevahetust (Eesti turul praegu pakkutakse kuni 500Mbit/s ). Hooldata valgustkaablit on odavam ja mugavam võrreldes vasekaablitega. Ja optikat ei mõjuta elektromagneetism (Electromagnetic induction). Samuti viimastel aastal kõik lauatelefonid viiakse VoIP tehnoloogia peale. See aitab loobuda suuredest telefonijaamadest. Aga ma arvan , et lauatelefonid lähitulevikus üldse kaovad. Tänapäeval juba vahet pole kas helistad lauatelefonida või siis mobiiliga. Tulevikus võiks oodata ülikiiret juhtmevaba interneti (praegu on LTE ehk 4G).

Re: IT mõju töötamisele

GermoVali
Töötan mereuuringutega seotud asutuses ning IT-arenguga seotud teemadest, mis on igapäeva tööd mõjutanud, tooksin ka välja pilveteenuse.

Kui varem oli nii, et põhimõtteliselt olid kõik andmed enda arvutis, siis hetkel on nad kusagil serveris ning ma opereerin nendega läbi terminali sealsamas serveris. Enda arvutisse või kõvakettale lähevad ainult lõpptulemused kas siis tabeli või joonisena.

Tuleviku mõistes on oluline andmebaaside areng. Loomulikult on igasugu mere- või atmosfääriandmete kogumine ja talletamine oluliselt lihtsam kui näiteks video- või helifailide puhul, kuid mingis mõttes on raske ka seal. Esiteks ära visata andmeid ei saa ehk andmebaasid suurenevad iga päevaga ning samal ajal tuleb suuta igasugu päringutega andmebaasist toime tulla või nende andmetega opereerida (statistika ning kvaliteedikontroll).

Re: IT mõju töötamisele

ErkiElli
Need ei ole teab mis revolutsioonilised muutused, aga teatud trende esineb küll.
Üks asi millega ma kokku puutun on pidev tarkvara vananemine/uuenemine. Kevadel lõppes XP tugi,
oktoobis lõpus ehk homme lõpetatakse Microsofti poolt Windows 7 müük, järgmise aasta kevadel tuleb Windows 9 välja ning järgmise aasta suvel lõppeb Windows Server 2003 tugi - nii et igav ei ole :)
Teine suurem trend on arvutite HDD ketaste asendumine SSD-ga, mis on oluliselt kiiremad ja võimekamad kõvakettad (http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive).

Re: IT mõju töötamisele

Eeva Koplimets
Sotsiaaltöötajana midagi väga uuenduslikku oma alal pole märganud. Üks asi, mis mind rõõmustab on see, kui kliendid, kellel sõpradega kohtumine on raske, saavad interneti teel suhelda. Nad võivad asutust või teenust muutes kergesti jääda olukorda kus sõpradega kohtumine on pea võimatu. Sotsiaalsüsteem sõpradega suhtlemiseks transporti ei paku ja kes ise ei liikle ja kelle lähedased ei jõua neid selles toetada, võivad jääda suhetest ilma. Siis võib internet ja mobiil väga oluline olla. Samas on tekkinud internetiga ka uued ohud. Kliendid ei oska arvestada interneti ohtudega ja neid on selles ka raske toetada nende privaatsusesse tungimata. Mul on olnud päris keeruline selgitada, miks see Aafrikast saadetud kena neiu pilt ja kiri tegelikult ei tähenda, et elu armastus on lõpuks leitud.

Re: IT mõju töötamisele

Jyrgen Shuvalov
Kuna tööstaaž on mul suht lühike olnud, siis võrdlusmomenti eriti ei teki. Küll aga on märkimisväärne kodust töötamise võimalus. VPN-iga pääsen kõigele vajalikule ligi. Suhtlus toimub ka kontoris füüsiliselt kohal olles niikuinii peamiselt Skypes. Seega võikski vajadusel koju jääda. Ainult tasuta kohvist jääb ilma.

EDIT: Samas eelistan siiski kontoris töötada, kui just tervis tõesti ei luba (aga siis peab ikka väga hull olema, olen olnud presenteeismi ohver). Töö koju kaasa võtmine on imho kahe teraga mõõk.

Re: IT mõju töötamisele

alinskaj
Noh, mina olen ka rohkem kontorirott Kuna töö seotud klientide lepingutega, siis loomulikult olen märginud, et selline protsess nagu lepingu pikendamine toimub paari minutti jooksul programmis ja selleks pole vaja olla tarkpeana. Kuna enam ja enam protsesse automatiseeritakse ja sellega loomulikult on kergem töötajale.
Kuid aga meil on noor kollektiv, aga ikka on olemas inimesed, kes isegi Excelit ei tea ja just see, et Office uuendatakse päris tihti ja ta on nutikam, kui 5 aastat tagasi, siis mõned meie omad just selle 5 aasta tagasi kogemusega ja ei saaaru uutematest versioonidest. Nii et mõnedele ikka vist halb, et asjad arendatakse liiga kiiresti ja inimesed ei jõua nende taga.

Re: IT mõju töötamisele

J.K.Valk.AK11
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: IT mõju töötamisele

JanEerik
Töötan ise logistikasektoris ja seal on küll näha mõningast arengut IT vallas. Näiteks on aina rohkem levinud võimalus saadetisi reaalajas jälgida ning suuremates firmades on laoarvestus pilve kolinud. Näiteks tuleb lattu kaup, skännitakse triipkoodid sisse ja samal on võimalik kontoris näha, millisele riiulikohale ta potsatas.

Samal ajal tuleb siiani ette, et mõni klient tahab dokumente faksiga saata:)

Re: IT mõju töötamisele

SilleLehtsaar
Töötan õigusalal ja ka meie puhul on andmete "ladustamine" kolinud pilve. Kasutame office 365-te ja sellega seotult ka OneDrive-i. Hetkel olen arvamusel, et klientide ja haldurite kaupa katalogiseerimine oli siiski varem tunduvalt mugavam, kui saad salvestada serverisse ning teha alakaustu, kuidas heaks arvad. Seega meie töös kasutusmugavuse mõttes ei ole OneDrive iseenesest edasiminek, vaid tagasikäik.

Re: IT mõju töötamisele

LiinaLaumets
Töötan ülikoolis ja tegelen igapäevaselt teadusega (loodusteadused) ning võib täheldada pidevaid muutuseid IT valdkonnas. Alustades kasvõi kontoritöö pideva muutusega - uued programmid, lähetuste vormistamised-aruanded digikujul, Dropbox-is ühiselt jagatud failid, Skype-i teel peetud koosolekud välispartneritega jne. Kuid muudatusi on märgata ka välitöödel. Kui vanasti sai proovivõtukohta sõidetud Regio atlast lapates, siis juba aastaid tähistame uuringukohti GPS-seadmete abil, kaasavõetud proovide suure andmetöötluse teevad tipptasemel laboriseadmed ning andmed esitatakse juba arvutite poolt väljaarvutatud kujul. Kõik see on säästnud palju aega ning teinud elu tunduvalt lihtsamaks, võimaldades tegeleda sisulise tööga. Töörühm teeb ka esimesi katsetusi droonidega.

Re: IT mõju töötamisele

KristiNõlvak
Auditi valdkonnas on IT lahendused väga olulised. Pidevalt kasutatakse spetsiifilisi programme, millel on tihti uuendusi. Põhiline töövahend on Excel - mida paremini seda kasutada oskad, seda kiiremini suudad oma töö ka ära teha.
Seejuures ükski robot veel auditit teha ei oska ning ma kahtlen, et ükski robot suudaks läbi näha kõikvõimalikud vead, mida raamatupidamislikes kajastustes inimene võib valesti teha. Kindlasti on võimalik robotile õpetada selgeks tüüpvead (nende kontrollimiseks on meil juba praegu eraldi programmid) ja vähendada seeläbi audiitori tööd, kuid täielikku kontrolli ma roboti kätte seejuures ei usaldaks.

Re: IT mõju töötamisele

Alisa Smirnova
Olen tähele pannud oma töökogemusest, et valdkonna enda areng (nt. rahvusvaheline lennutransport) on kiire, kuid mõned ettevõtted, või ka terved riigid, ei jõua arengule järgi.
Näiteks olen näinud olukordi, kus lennufirma poolt juurutatakse kaubaveoks e-lennupileti süsteemi, mis peaks lihtsustama transpordikorraldaja tööd ja kõrvaldama dokumentide liikumist paberkandjal. Kuid lennufirma ja transpordiettevõtte IT lahenduste mittesobivuse tõttu transpordikorraldaja on sunnitud sisestama kõik andmed topelt: ettevõtte süsteemi ja lennufirma süsteemi.
Lõppkokkuvõttes kõik mittesobivused leiavad lahenduse ja tõesti tekib ressursi sääst, kuid algus on üsna vaevarikas.

Lisaks sellele, vaatamata igasugustele e-lahendustele, mõned riigid tänapäevani nõuavad kauba saatedokumente originaalis paberkandjal, templi ja sinise allkirjaga.
EL

Re: IT mõju töötamisele

EL
Minu töö põhineb ka väga suures mahus IT-l, põhiliselt majandustarkvara NOOM apteegiversioonil ja digiretseptil. Nii palju, kui ma olen töötanud (poolteist aastat) mingit märkimisväärset evolutsiooni tajunud ei ole. Mis aga võiks muutuda, oleks korraliku ravimite koostoimete andmebaasi (nagu Soomes SFINX) ja patsiendi täieliku ravimite lehe loomine. Selle ravimite lehe mõte oleks, et apteeker näeb ka patsiendi varem välja ostetud ravimeid (midagi sarnast nagu digilugu), et teda koostoimete osas nõustada. Praegu me näeme ainult eraldi otsima hakates sellest konkreetsest apteegist, kus sa töötad, välja ostetud patsiendi ravimeid. Aga kuna selle toimingu teostamine on pikk ja lõppkokkuvõttes ka sageli ebainformatiivne protsess, sest väga sageli on ravimid kõik erinevatest kohtadest välja ostetud, siis seda praktiliselt kunagi ei teostata. Noorte inimestega tavaliselt küll probleemi ei ole, sest nemad üldjuhul teavad, mida nad kasutavad ning üldiselt võtavad ka vähem ravimeid, aga kaheksat erinevat ravimit võtvat vanainimest, kes mäletab ainult, et need teised tabletid, mida ta veel võtab, olid valged ja ümmargused, ei ole selle info põhjal kahjuks kuidagi võimalik koostoimete osas nõustada. Küsimus ongi, kas apteekril on üldse õigus näha patsiendi tegelikult väga delikaatset infot (kõiki kasutatavaid ravimeid), mille vaatamise õigus on praegu põhimõtteliselt ainult perearstil, kes aga ei pruugi jõuda kõiki eriarstide poolt kokku määratud skeeme üle vaadata, või tal ei tohikski seda õigust olla.

Re: IT mõju töötamisele

Sten Kaasik
Huvitavaid vastuseid on siin erinevatel aladelt kõlanud ja üldiselt vist tundub, et uuendused viivad töö efektiivsemaks ja kiiremaks muutumiseni. Samas tekkis mul tähelepanek, et tehnoloogiline uuendus kipub kaasa tooma ka mingite ajutiste ülesannete tekkimise üleminekuetapis. Üks näide oli siin nendest, kes Office uuemaid versioone ei tunne. Vastava koolituse läbiviimine oleks ühekordne ja tingitud otseselt sellest, et mingi uuendus on toimunud. Mitte küll otseselt oma tööst, aga valdkonnast võiks veel tuua näite seoses digiajastu saabumisega üldiselt. Nimelt on videomaterjalide digiteerimine päris mahukas ja aeganõudev töö, mis tuleb lihtsalt üks kord ära teha ja tõenäoliselt selleks kunagi hiljem enam vajadust pole. Seega tekib ajutisi ülesandeid ja on ka vaja leida keegi, kes nendega tegeleks.

Re: IT mõju töötamisele

Chito
Klienditeeninduses ilmselt võib päris mitmeid näiteid tuua, kuidas on elu edasi läinud isemajandamise peale. Töötan küll helpdeskis, aga puutun kokku ka erinevate Elioni teenustega (teades neist täpsemalt, saan teinekord head nõu anda või kohe vastuse anda). Kui olen end hindade jm sellisega kurssi viinud, on mul endal kergem mõni lisaklikk teha, kumb suunata klient edasi teisele teenindajale. Järjekorras on päris tüütu oodata (kui tihedam aeg).

Näiteks ajutine väljalülitamine (lisateenus, kus saab kogu omad teenused 360ks päevaks "välja lülitada"). Varem oli ajutiselt väljalülitatuse kestus pool aastat ja hind 1,92 väljalülitamise eest (ükskõik, kes kliki teeb). Nüüd on teenindaja klikk 6 eest, kliendi enda klikk iseteeninduses 1,90. Loomulikult ajendab see ise tegutsema.
Esindused ka pole enam arve maksmise kohad (teenuste eest). Ainult äärmisel juhul (nt lepingu ümbervormistamine teisele näole ja on võlgnevus tasuda) saab möödapääsmatut arvet tasuda.

Tehnilise poole pealt - tekitati selle aasta kevadel Online abi beta keskkond, kus saab oma teenuseid kontrollida, restartida ise seadmeid (ka kaugelt) ja Wifit sättida (sh seadistusi vaadata), digiboksi PIN-koodi nullida. Autentimine läbi ID-kaardi, panga, mobiilID (hiljem konto all saab misiganes sidumise teha Gmaili, FB, muu e-postiga) et saaks ikka õige kliendi ette.
Olen isegi palju ettepanekuid teinud, mis võiks seal veel olla (praegu endale tundub algelisena). Uuel aastal on oodata ka app'i (kui pole püsiühendust, mobiilne internet ikka töötab).
Wifi osas väga mugav - kui Wifi vajab kanalivahetust, saab selle kergelt ära teha, ei pea ruuteri veebiliidesesse ronima ja otsima hakkama. //Online abi: wifi scan, Läheduses on 5 wifi-võrk(u). Soovitame proovida järgnevaid kanaleid: 11, 9, 10.
Nt kui pilti pole ja digiboks plingib oma viimast palli, saabki seal üle vaadata (reaalajas baasidega sünkroniseerimine), annab soovituse võrgukaabel (kontaktid jm) kontrollida, kui ruuteri taga pole digiboksi kontakti näha läbi võrgukaabli. // Online abi: Kas digiboksil põleb tuli? Veendu, et juhe digiboksi ja ruuteri vahel on õigesti ühendatud ja terve. Tee ruuterile taaskäivitus (restart) jne, step-by-step.

Tulevikusuund siis ongi ise hallata (vajadusel tehnik registreerida). Kindlasti jääb neid inimesi, kes pole nn tehnokratid ja saavad vajadusel vahetult teenindajaga suhelda. Inimene on siiani õnneks või kahjuks asendamatu.