Netikett

12

Netikett

KristiNõlvak
Kui tugevalt peate Teie kinni netiketi reeglitest? Kas tunnete Internetis end pigem vabalt ja anonüümsena, või mõtlete hoolikalt iga sõna kirjapanekut?

Olete kellegiga Internetikaklust pidanud?

Kuulaks huviga Teie lugusid.

Re: Netikett

Kaidar
Minu vaidlused on toimunud jooksjate seltskonna suletud grupis. Üldjuhul väga tülinorija pole, kuid vahepeal olen tähelepanu juhtinud kitsaskohtadele, mistõttu siis tihti rünnatakse isiklikult vastu. Õnneks FB vaidlused ununevad tihti ning inimesed tavaelus on ka veidi teistsugused, seega pole mõtet pikka viha pidada.
Netiketist: üritan internetis kedagi mitte solvata ning jälgin ka rohkem õigekirja. Väga palju aega ei kuluta lausete ülelugemisele ja mõtete kirjapanekule.

Re: Netikett

GermoVali
Kindlasti ei tunne end vabalt ja anonüümsena internetis, kuid siiani pole vajadust olnud ka ennast peita. Loomulikult ei tunne ka paranoilist vajadust iga sõna kirjapanekut rohkesti kaaluda - töö- ja ametialased e-kirjad üritan ikka kirjutada professionaalselt ning erakirjad on erakirjad. Kui peaks ka mõni Google'i töötaja neid tõlkima ja lugema või "bot" üle käima, siis ka see ei häiri. Loomulikult ei meeldiks kui mõni suvaline kolmas isik neile ligi pääseks või neid oma suva järgi lugeda saaks.

Internetikaklusi kas ei ole pidanud või need on nii tühised olnud, et lihtsalt ei mäleta. Kommenteerimas meediaväljaannetes ka ei käi, küll aga olen mõnikord mõningaid lugenud ning need panevad küll ahastama - 1 lugemist vääriva kommentaari kohta on enamasti 100 sellist, mis ei kannata absoluutselt kriitikat. Ei teagi kas probleem on lihtsalt inimeste tahtmatuses kultuursed ja haritud näida või kultuur ja normaalne keelekasutus pole lihtsalt moes tänapäeval.

Re: Netikett

DianaLohmus
Ametikirjades jälgin kõike väga täpselt, kindlasti loen kirja enne ärasaatmist veel korra läbi, püüan jälgida, et ei oleks kirjavigu teksti lipsanud ning ka seda, et keelekasutus oleks korrektne. Erakirjavahetuses ja facebooki/skype vestlustes oma sõprusringkonnas väga pedantselt keelekasutust ei jälgi, aga samas pean kinni reeglist, et ei kirjuta midagi, mida inimesele näost näkku ei julgeks õelda. Meediaartikleid kommenteerin väga harva, ainult siis kui teema tõsiselt huvi pakub. Anonüümselt ei kommenteeri: kui julgen kommenteerida, siis julgen ka oma sõnade eest vastutada. Olen eelmise postitajaga sügavalt nõus, et enamus kommenteerijaid ei tea mitte midagi ei õigekeelest ega keelekasutuasest ning üsna tihti on kommentaarid pehmelt õeldes "teemast mööda". Minu üldine põhimõte on see, et ära postita internetiavarustesse midagi, mida sa reaalses elus ei tahaks inimestele õelda või näidata.Internet ei ole anonüümne: mis kord on internetti postitatud, seda sealt enam naljalt maha võtta ei saa. Kuskile jääb ikka mõni jälg.

Re: Netikett

ElenKäsk
Mina ikka kaalun iga liigutuse/lause läbi, kui on tegu kas ametikirjaga või mingi avaliku asjaga, kasvõi Facebooki postitus/kommentaar. Võib öelda, et olen FB's keskmisest tagasihoidlikum ja väga sõna ei võta sellistes kohtades, niiet netikaklustest olen ka kõrvale hoidunud. Ei ole kunagi käinud ka kommentaariumites arvamust avaldamas. Vahel olen lugema sattunud, aga sealt üldjuhul midagi adekvaatset ei tule.
Eravestlused, nii emailid kui Fb/Skype chat, on ikka vabamas vormis, aga õigekirja jälgin ka sellisel juhul.

Re: Netikett

Liina Saar
Netiketi reeglid on minu meelest väga mõistlikud ning ei leidnud enda jaoks midagi väga uut ega üllatavat. Olen ise alateadlikult alati neid järgida püüdnud ning igasugust kahetimõistetavuse võimalust vältinud. Loen alati hoolikalt läbi, mida kirjutan ja seda eriti tööalaste kirjade puhul. Pere ja sõpradega teen seda ilmselt vähem ja kasutan juba harjumuspäraselt emotsioonide paremaks väljendamiseks lisaks tekstile ka emotikone .
Anonüümsust ei pea vajalikuks nagu Dianagi. Internetis kommenteerimise võimalust ei ole kordagi pidanud vajalikuks kasutada ning samuti ei loe neid. Lihtsalt ei leia, et see mulle midagi annaks... Internetikaklustesse ei ole ka sattunud.

Re: Netikett

MeelikaLukner
Reeglitest pean kinni nii palju, et proovin grammatika enam-vähem korras hoida. Kommenteerima aeg-ajalt satun, kuid ainult siis, kui mul tõesti on suur tahtmine ja vajadus antud teemas arvamust avaldada ning ka siis ei tee ma seda kunagi ebaviisakalt (isegi, kui tegu on kriitikaga, proovin ma tuua ka häid pooli välja ning põhjendada selgelt ära halvad küljed). Kommentaariumites sobraja olen küll ning peamiselt sellepärast, et tihtipeale võib seal "kaklejate" hulgast mõni humoorikas või kaval kild välja paista. Üldiselt loen kommentaariume pigem enda meelelahutuse tarvis. Ega reeglina mingit asjalikku juttu sealt nii ehk naa ei tule. Olen täheldanud, et ükskõik, mis teemaga tegu on, läheb kogu asi suuremat sorti madinaks ükskõik, mis teema üle jutt käib (90% ajast satub sinna ka poliitika, mis siis, et tegu on võib-olla artikliga, mis räägib sellest, kuidas Luunjas toimus Tartumaa koolinoorte laulupidu).

Re: Netikett

SiimJur
Mina lähtun põhimõttest, et lõppkokkuvõttes on kõik minu isikuga seostatav ja anonüümsus on vaid müüt. Seega hoidun Delfi stiilis kommentaaridest jms.
eh

Re: Netikett

eh
Anonüümsust ma taga ei aja, aga igale poole enda päris nimega ka ei kipu registreerima. Üldiselt meilides/foorumites üritan kirjutan teksti, mida pärast häbenema ei pea. Ajalehtede kommentaariumites ei käi.

Re: Netikett

SiimVeskilt
Ei ole mingeid reegleid, on head tavad, käitun kuidas olukord nõuab. Tunnen ennast netis täiesti mitte-anonüümsena, nii et pigem vältida igasuguseid arvamuste jagamisi, kedagi ei huvita ja kui huvitakski siis vaevalt see mind huvitaks.

Re: Netikett

Alisa Smirnova
Mina üldjuhul hoian Internetis oma arvamuse avaldamisest kõrvale. Erandiks on kitsa spetsialiseerumisega ressursid/foorumid, kuhu ma tulengi tõtt otsima.
Arvamuse avaldamine Facebookis suvalisel teemal kindlasti meelitab kõrvale vaidlushimulisi, kuid (nagu ka eelnevalt õigesti mainitud) tegelikult kedagi ei huvita teiste inimeste arvamus, vaieldakse pigem protsessi enda pärast. Selle kohta on hea väljend: Someone is wrong on the Internet.

Üldiselt püüan netiketi reeglitest kinni pidada. Kuid tõsi, vahest hakkab ununema "austa teiste võrguühendust" reegel.

Re: Netikett

TauriAlas
Võib-olla on mul midagi viga, kuid Facebooki seinale ilmuvaid sõprade 'meistriteoseid' kipun ma küll kommenteerima ja tihtipeale mitte kuigi sõbralikus toonis. Mulle ei meeldi vohav lollus, mis pärineb tahtmatusest asju mitte osata mõista. Loomulikult võin ise ka eksida sealjuures, kuid oluline on minu meelest tahe õppida ja ennast parandada.

Siin on üks näide hiljutisest jagamisest, millele ma siiski ei vastanud. Viitan keskmise palga mõttele, kus humoorika pildi koostaja info kohaselt on Eesti keskmine palk 1000€ kätte (ilmselt mõeldi siiski ca 1000€ brutot). Sellised pildid aga panevad inimest ennast võrdlema mingisuguse mõõdupuuga ning ühel hetkel ongi selline pisut nõrgemapoolse mõtlemisega tegelane suure bossi ukse taga põhjendusega "see 800€ kätte on liiga vähe - vähemalt tonn kätte oleks vaja!". Boss ei suuda selgeks teha, et bruto ja neto ei ole samad asjad ning töötaja lahkub. Võib-olla oli ta mõistlik töötaja, kes treipingil teeb vingelt tööd, kuid majanduslik arusaamine oli nõrgapoolne.

Ma ei pea internetti anonüümseks ja ei saa aru suurtest kuulsustest, kes teevad endast alastipilte ning nende kadumisel paanitsevad - ära siis tee kui kardad! Infoühiskonnas ei ole midagi privaatset (sest ka meie pangakontot näeb vajaduse korral suvaline teller). Seega kirjutan Delfides ja Postimeestes (või kus iganes) väga harva. Kui aga kirjutan, siis panustan õigekirja enda võimekuse kohaselt maksimaalselt. Typosid võib ikka vahest ette tulla, kirjavahemärgid on siiski tuttavad.

Facebooki suhtlustes üritan samuti viisakalt ja õigekirjas kirjutada. Netikett on seega üsnagi oluline minu jaoks.
eh

Re: Netikett

eh
Tauri näite peale kerkis küsimus - kas eemaldate rämpsu postitavaid sõpru facebooki news feedist?
EL

Re: Netikett

EL
Internetis ennast vabalt ei tunne ja arvamust eriti avaldama ei kipu, väga harva, kui selleks vajadust tunnen. Nii palju, kui kuskil kirjutama pean, siis netiketist olen enda arvates alateadlikult ikka kinni pidanud. Kaklustesse pole sattunud. Sõpradega suheldes on keelekasutus küll vabamas vormis, aga üldiselt jääb ka see hea maitse piiridesse.
Facebooki news feedis olen mõned korrad puhastust teinud. Võiks ilmselt veelgi teha.
.

Re: Netikett

.
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Netikett

Krista Vainik
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Netikett

karina.egipt
Anonüümsuse puhul tuleks lähtuda lihtsast reeglist: internetti läheb vaid see info, mille olen valmis ka oma päris nime all avaldama. Kuna mõistus on maailmas konstantne suurus, kuid inimkonnal on kalduvus paljuneda, siis kahjuks kõiki probleeme see ei lahenda. Esmaseks korralikuks filtriks oleks küll.

Re: Netikett

KärtToomel
Olen paljude juba eelpool kirjutanutega nõus. Ka mina pole kunagi eeldanud, et olen internetis anonüümne. Seetõttu ma pigem mõtlen kolm korda, enne kui midagi postitan, ja enamasti jõuan järeldusele, et vast ikka ei ole mõtet :) See käib siis eelkõige Facebooki kohta (nii ise postitamise kui ka teiste tegemiste kommenteerimise puhul. "Laike" ikka aeg-ajalt jagan), sest netikommentaare ma ei kirjuta. Aga vahel mõne huvitavama artikli puhul küll vaatan, mida kommentaariumis kirjutatakse. Vahel leidub seal ka arukaid arvamusi, aga tõesti inimlik rumalus ja väiklus vohab seal oluliselt laiemalt.
Netiketi mõistega sain tuttavaks käesoleval kursusel. Aga samas olen siiani ka seda mõistet teadmata põhimõtteliselt neid reegleid alateadlikult jälginud. Ma kasutaks siinkohal üldnimetajat common sense, st ma üritan igas kontekstis käituda nii, et kui peaksin sellest pärast aru andma, siis mul ei oleks piinlik ja suudaksin viisakalt ära põhjendada, miks ma üht või teist moodi tegutsesin.

Re: Netikett

Pirjo Elbrecht
Mina vaatan, mis ma kirjutan, sest kunagi ei tea kuna see sulle ringiga tagasi tuleb.
Eriti hoolikas olen piltide ja informatsiooniga mida panen avalikesse kanalitesse FB, Twitter.
See võib töö saamisel hiljem suurt rolli mängida.
Ametlikult "Human resource" ei tohi teha otsuseid interentist leitava info põhjal, kuid mitte ametlikult teevad nad seda ikkagi.

Re: Netikett

J.K.Valk.AK11