Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

12

Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

Alo P.
Vaikselt populaarsust koguv teema kõikidele inimestele, kes päevad läbi arvuti taga istuvad ja klõbistavad tööd teha. Täpsemalt ei ole uurinud kuidas see on imerohi ja teeb tervise 100 korda paremas, aga tundub nagu võiks olla tegemist parema alternatiiviga sellele millega me praegu harjunud oleme.

Populaarsust kogunud põhiliselt seisev töökoht ja nö kõndiv töökoht, see vigur jäi esimest korda silma Linus Torvaldi kodu tutvustavast videost.

Linus Torvalds Guided Tour of His Home Office - http://www.youtube.com/watch?v=HSgUPqygAww

Näide seisvast töökohast

Näide jalutavast töökohast

Endal kodu remondi käigus mõte mõlemad variandid kasutusele võtta.

Kas oleks huvi endale sellise asi muretseda või pigem selline moe värk?

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

TauriAlas
Kas sellise kontori kohta on mingisugused teaduslikumaid uuringuid ka tehtud? Mõtlen, et kas tänapäevase inimese keha üldse peaks vastu suures osas püstiseismise, seejärel liikumise ja lõpuks horisontaalis olemise.

Kontoritöötajal on liikumist kindlasti vähe, mistõttu ettevõtete poolt näeks ette pigem mingisuguste liikumisharjutuste tegemise päeva jooksul. Kodukontoris on asjad lihtsamad: tõuse püsti ja mine tee kas või tiir ümber maja.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

ErkiElli
Esialge tundub päris huvitav idee ja proovida tahaks kindlasti kui võimalus tekib.
Aga sellises stiilis päevast päeva töötamine? Millegi pärast arvan, et siis hakkavd muud hädad vaevama, ei oska kohe öelda mis täpsemalt, aga selline tunne on küll.
Kindlasti peaks olema mingi uuring ja reaalne katsetus tehtud?

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

AveKarjus
Meil on kontoris olemas soovi korral see suur pall, mis peaks olema kõige odavam, kuid siiski täiesti toimiv lahendus. Pallil istudes peavad kerelihased koguaeg tasakaalu hoidma ja kindlasti peab sirge seljaga olema jne. Ma ise seda lahendust katsetanud ei ole, aga mine tea, äkki peaks ikka katsetama.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

AiveP
Mina olen näinud-kuulnud, et moodsamates kontorites on püstise töölaua võimalused olemas, aga et see massidesse jõuaks oleks kindlasti vaja ette näidate mõned teaduslikud uurimused. Samas isiklikult tunnen, et 8 tunnisest tööpäevast 4 veedeks kindlasti seistes.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

Piret Reinumägi
Ma olen ka sellest teemast viimasel ajal kuulnud. Näiteks sellest, et kõndimine soodustab heade ideede tekkimist, millest artikkel siin http://news.stanford.edu/news/2014/april/walking-vs-sitting-042414.html. Tundub, et asjal võiks jumet olla. Ma ei usu, et seismine lösutavast istumisest halvem olla saab, kuigi omad terviseprobleemid võivad ka sealt tekkida.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

Jyrgen Shuvalov
Olen ka huvi tundnud standing deskide vastu, kuid ei kujuta ette, et peaksin üle minema seisvale töörežiimile . Veidi tundub küll, nagu moe värk.

"Kontoritöötajal on liikumist kindlasti vähe, mistõttu ettevõtete poolt näeks ette pigem mingisuguste liikumisharjutuste tegemise päeva jooksul." - ise üritan küll võimalikult palju ringi liikuda tööpäeva jooksul (sh. veidi liiga palju kohvinurga vahel). Mingid new age hommikuvõimlemised oleks küll päris kihvtid/naljakad.

Aga täie tõsiduse juures - ma tunnen küll, et istuv eluviis kontoris on tervisele halvasti mõjunud. Katsun vähemalt töövälisel ajal end rohkem liigutada.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

TaaviLohmus
Minagi olen lugenud seisvast töökohast. Minu 8 tunnine tööpäev on umbes pool istumist arvuti taga ning pool ringi liikudes, seega ei ole huvi tundnud sellise lahenduse hankimisest.  Usun, et 8 tundi järjest püsti seista on päris piin, kuid sellise meetodi ja istuva töö omavaheline kooslus võib olla päris produktiivne.
eh

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

eh
Ma olen mõelnud selle laua peale, millel saab nupuvajutusega kõrgust muuta. Peamiselt, et saaks istumise jaoks täpselt õige kõrguse kätte ja imselt teeks aeg-ajalt päevas ka paar tundi püsti tööd, et asendit vahetada. P.S. Käisin ettevõttekülastusel Pipedrive's ja neil olid antud lauad täitsa olemas. :-)

Teine asi, mida aeg-ajalt piilun on Herman Milleri toolid, aga kuna tegemist päris kallite toolidega, siis ei ole raatsinud osta. On kellelgi kokkupuuteid nende toolidega? Kas on raha väärt?
ss

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

ss
Hermann Milleri Mirra on kodus istumise all viimased 5 aastat olnud. Ausalt öeldes ei soovitaks, ei ole nii märkimisväärselt mugavam kui odavamad toolid ja see võrk millest istumispind on kogub mustust ja hõõrub riideid nagu liivapaber. Lisaks väsis seljatoe plastik mingi hetk ära ja läks paarist kohast katki. Olen istunud odavamate toolide peal mis on mugavamad olnud, neid tuleb lihtsalt oma keha järgi hoolikamalt valida, Hermann Milleri saab samas praktiliselt iga keha järgi enamvähem mugavaks sättida. Kahjuks jah, ei ole üldse enam nende materjalivaliku fänn. Pigem korralik nahk kui see high-tech võrk/plastik.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

OliverTiks
viimases kontoris, kus mina töötasin, olid reguleeritava kõrgusega lauad täitsa olemas juba paar-kolm aastat tagasi. võid sellise taga nii istuda kui ka seista, vastavalt tujule. kõrguse muutmiseks vajutad lihtsalt nuppu mõned sekundid. selliseid laudu oli küll vähe, aga need, mis toodi, läksid nagu soojad saiad. ja hiljem tõepoolest kasutati ka võimalust püsti töötada. eriti pikemad inimesed ja naisterahvad kiitsid. ma endale ei rabanud, mistõttu isiklik kogemus puudub. reguleeritavad lauad toodi meile sama firma Londoni kontorist, mis kinni pandi. meil siin sellistele asjadele veel ei mõelda eriti.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

Sergei_Hristoforov
Meie kontoris on automaatsed töölauad, mida saab üles tõsta vajadusel ja püsti seistes tööd teha. Kuna töö on terve päev arvuti taga, minu jaoks on see väga mugav ja kasulik, tunnen ennast paremini ja vähem väsinuna kui paar tundi päevas seistes tööd teen.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

SigridPachel
Ma tunnen väga puudust sellest, et saaks vahepeal arvutitööd seistes teha. Praegu on mu ametlikud tööpäevad 12-tunnised, millest kuskil 9 tundi ma kindlasti istun ja kodus tööd tehes tegelikult tuleb enam-vähem sama aeg. Olen proovinud kunagi kodus kasutada seda palli varianti, mida Ave mainis, aga see osutus ikkagi ebamugavaks - ei suutnud nii hästi keskenduda. Seetõttu arvan, et kõndimisega variant mulle kindlasti ei sobiks. Ma ei suudaks täielikult süveneda. See on sama nagu söömine töö tegemise ajal. Aju lihtsalt ei tööta täie võimsusega. Lugesin kunagi miskit uuringut isegi selle kohta, praegu ei leia üles. Proovin meelde tuletada.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

Raul Valge
Eelmises töökohas sai põgusalt proovitud palli peal istumist aga vähemalt minu puhul hakkas see tööle keskendumist segama.
Olen korra proovinud ka põlvitamise tooli (http://en.wikipedia.org/wiki/Kneeling_chair) mis esmapilgugl tundus vägagi mugav kuid pikemalt pole kasutanud.

Seisev töökoht tundub hea lahendusena kuid veel ei ole olnud võimalust vastavat lauda kasutada. Praegu üritan ma juba päeva jooksul võimalikult palju ringi liikuda - pigem eelistan kontoris kolleegi juurde jalutada kui talle lihtsalt Skype's kirjutada.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

MartinMand
Ausalt õelda ei kujutaks ette, et 8-tunnise tööpäeva võiks veeta arvutis püsti või siis veel veidram, kõndides, säilitades mingisugusegi produktiivsuse. Kontoris on proovitud ka seda istumispalli ning vahelduseks toolis lösutamisele on see ideaalne. Aitas ka isegi alaselja valutamist leevendada. Aga eks kontoritöö juures tuleks leida mingit sorti sportlik tegevus peale tööd ning veel parem on, kui tööandja ise soodustab töövälist sporditegemist (Kas siis kompenseerides trennirahasid või pakkudes ise treeningvõimalusi).

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

LiinaHellerma
Minu endises töökohas oli olemas variant, kus sai lauda üles alla reguleerida. Kuna tegu oli väga istuva tööga, siis selline variant oli vägagi teretulnud. Sai kasvõi tunniste vahedega kord istuda kord seista. Enamik töötajaid seda ka kasutasid.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

DianaLohmus
Minu eelmises töökohas oli nn. püstiseisu töölaud ja selle taga istumiseks mingisugune baaripuki ja kontoritooli ristsugutis. Kuna selle tooli moodi asja peal oli suhteliselt ebamugav istuda, siis veetsingi viimased paar aastat selles töökohas oma 8-10 tunnised tööpäevad enamjaolt püsti seistes. Kusjuures sellega harjub ära ja lõpuks ei seganud ka tööle keskendumist enam. Aga püsti töötades tekkis teine ebameeldivus, töölaua kõrgus ei olnud reguleeritav ja monitor oli laua sisse jäigalt kinni ehitatud umbes 45 kraadise nurga all, siis lõpuks olid õla- ja kaelalihased ikka väga valusad ja pinges. Tundub, et ma oma keskmise pikkusega (172 cm) olin selle töökoha jaoks liiga pikk.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

SiimVeskilt
See seisev töökoht tundub natuke ebameeldiv, kui niimoodi päevotsa peaks olema. Väga mööblit ostes ergonoomika peale ei olegi mõelnud, kuigi pidevalt arvutitaga kirjutada vaja küll, peaks muretsema ühe sellise reguleeritava laua, mille saaks nii sättida, et ei toeta ülakehaga käsivarte peale kui trükid ja samas, mis ei oleks nii kõrge, et vastupidises suunas survet ka ei oleks.  Minu kogemuse järgi reguleeritavad toolid ei ole nii usaldusväärsed.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

Alisa Smirnova
Mul on olnud töö juures istumiseks tavaline kontoritool ja istumispall. Kasutasin neid vaheldumisi, nt. ennelõunal istun palli peal, pärastlõunal tooli peal. Pall keskendumist ei seganud, kuid keha igast ebamugavast olukorrast leiab väljapääsu. Mõne aja pärast märkasin, et sirge selja asemel balanssi hoidmiseks toetun laua peale nii, et suur osa keha raskusest on küünarnukkidel. Tulemuseks on jällegi õla- ja kaelalihased pinges. Jõudsin järelduseni, et minu jaoks ei olegi vahet, kas kasutan tooli või palli.
Seevastu seiseva töökoha idee tundub väärt proovimist, tingimusel et sellele on klassikaline istuv alternatiiv ka olemas.

Re: Tervislikum ergonoomika töökeskkonnas

karen.grigorjan
Jyrgen Shuvalov wrote
 Veidi tundub küll, nagu moe värk.
Nõus.

Sama asi, mis need "eco"-puuviljad ja "roheline mõteviis".
Hea näide sellest, kuidas vana probleemi lahendatakse "uue moodi".
Seismine iseenesest ka tervislik eriti ei ole, kõndimine on parem, kuid peab arvestama põlveliigestele avaldavat koormust.
Jah, sellised "super eco healthy ergonomic GMO-FREE" töökohad mingil määral mõtet omavad, aga parimad asjad elus on juba teada.
12