Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

karina.egipt
Haridusamet tegi käesoleval aastal katsetuse viia üle koolides ja lasteaedades kasutusel olevad arvutid Linux-ile. Kahjuks tänastest on selge, et seda siiski ei juhtu.

Minu hinnangul võivad koolid põhilielt MS opsüsteeme kasutama jääda, kui teistmoodi ei saa, aga koolilastele võiks sellegi poolest õpetada ka teisigi süsteeme ja mitte ainult Linux-it, kuid see võiks olla esimeseks sammuks. Õppekavagi järgi peaks õpilane suutma kasutada rohkem kui ühte opsüsteemi.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

GermoVali
Mina arvan, et oleks tulnud koolid üle viia Linuxile. Eriti kui vaadata neid numbreid, mis ka artiklis läbi käisid:
Teele Tammeorg wrote
Ernst & Youngi kevadel valminud uuringu järgi säästaksid Tallinna koolid Office’ist loobudes viie aastaga 490 000 eurot, Windowsi Linuxi vastu vahetades aga 700 000 eurot...
Selle raha eest saaks võib-olla ühe lasteaiagi kuhugi juurde või midagi muud hädavajalikku. Kui midagi materiaalset osta ei taha, siis jagaks ära õpetajate vahel palgatõusuks. Abiks ikka.

Kui rääkida ümberõppe kuludest õpetajate ja personali hulgas, siis Haridusamet saaks ju tellida koolitused, mis aitaksid Linuxi keskkonna juurutamisele kaasa. Summad oleksid väiksemad ning koolitused oleksid ajutised. Kui palju raskem on nüüd Linuxis veebilehitseja või mõne rakenduse avamine MS Windows'st? Programmide installeerimine ning redigeerimine jäetakse administraatoritele ja tavakasutajal neid õigusi ei ole.

Vajalikkus Linuxile üle minekuks tuleb ikkagi meie vaesusest. Eestis tuleks ikkagi mõelda kuhu investeerida ja kuhu mitte - MicroSoftile suuri summasid maksta (kui liidame kokku kõik ametiasutused, kes siiani Linuxit väldivad kui tuld, siis see summa on väga suur) ei ole investeering tulevikku e-Eesti jaoks. Rääkimata sellest, et MS "hinnaalandus" Eestile ei jää lõputult kehtima (http://www.postimees.ee/2636832/ministeerium-voitles-haridusasutustele-valja-windowsi-soodushinnad). Uudist muidugi vaadates tekib küsimus, kas on tegemist ministeeriumi töövõiduga või pigem järjekordse käkiga kuidas meie arengut pärssida.

Tore on ju jätkuvalt mõelda, et Eesti on innovatiivne ja uuenduslik e-riik, kuid kui sellise pisikese käiguga juba hakkama ei saa, et vahetaks ühe lahenduse (loeme op-süsteemi) teise vastu ilma, et keegi hakkaks kusagil protesteerima stiilis , et "Start menüü ei avane alt vasakult Start nupust" või "ma ei oska selle Office'ga tööd teha", siis meie valmidus innovatiivseteks lahendusteks on ju null. Kui me räägime ühilduvusprobleemidest doc-failide ja muude avatud failiformaatide vahel, siis kahjuks mingi vajadus MS Office'i järgi jääb, kuid koolides õpetamiseks piisaks ka LibreOffice'st või mõnest muust sarnasest lahendusest. Ei pea ju õppima kuidas täpselt MS Wordis asjad käivad, vaid peaks ikka õppima kuidas Wordi-laadses keskkonnas asjad käivad. Pealegi, kas MS Word on Maailma parim tekstitöötlusprogramm või tegemist pigem hea turundusstrateegiaga MS poolt?

Hirm, et koolis Linux keskkonnas õppiv õpilane jääb hilisemas elus hätta Windows keskkonnas, on minu meelest asjatu ning pigem tõstab õpilase võimekust ja võimalusi hilisemas elus IT-valdkonnas hakkama saada.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

SiimJur
Nõus. Häda algab sellest, et kõik kasutavad MS tooteid. Mis kasu on vabavara õpetamisest kui pärast "päriselus" pole nende teadmistega midagi peale hakata? Paljud süsteemid on üles ehitatud nii, et teistmoodi pole põhimõtteliselt võimalik. Nt dokumendihaldus, mis tihti on Sharepointi peal ja seega MS Office tooted on loogiline jätk. Seega on tööandja jaoks oluline, et töötaja oskaks seda tarkvara kasutada.
Samas ma ei poolda ka vabavara vägisi kasutusele võtmist, mida vahepeal riigisektoris teha üritati. Kui seda kõlavate loosungite saatel teha, siis kaasnevad mured ei kaalu üles teoreetilist rahalist kokkuhoidu.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

karen.grigorjan
Isegi arvestades monopolistlikku olukorda ja potentsiaalset kulude tõusu ei pea Microsofti toodete kasutamine olema teistest kallim. On vaja arusaada, et migratsioon teisele süsteemile toob kaasa koolitusi, spetsiaalprogrameerimist ja teisi kulusid. Münchenil on kogemus, loe 1.) http://en.wikipedia.org/wiki/LiMux   2.) http://www.zdnet.com/after-a-10-year-linux-migration-munich-considers-switching-back-to-windows-and-office-7000032714/

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

karina.egipt
Päris huvitav lugemine.

Samas kui kõrvutada olukorda mobiiltelefonides ja/või tahvelarvutites kasutusel olevate opsüsteemidega, siis nende seadmete puhul on riigiasutused olnud märksa liberaalsemad. Vähemalt hetkel ei ole ma kuulnud, et ükski riigiasutus oleks teinud ametitelefonide hanke nt ainult windows või androidil jooksvatele seadmetele. Neile suudetakse ka mitmekülgset tuge pakkuda.

Kui jätta siiski hetkeks rahaline mõõde kõrvale, on kahetsusväärne, et antud juhul ei ole Haridusamet huvitatud õpilasele mitmekülgsemate it-teadmiste jagamisest.
eh

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

eh
Kui koolis on 2+ arvutiklassi, siis ei pea ju kõik arvutid olema varustatud Windowsiga. Mida üldse koolis arvutitundides õpetatakse? Ma loodan, et ei õpetata ainult Office'i kontoritarkvara programme (nii oli see minul).

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

ErikP
Lugesin Kareni jagatud lehekülgi ning peamiste negatiivsete argumentidena jäid kõlama koolituskulud ning vajadus arendada tööspetsiifilist tarkvara, mis muidu Linuxil puudub või ei vasta vajadusele. Suurlinna(1,48 miljonit inimest 30.09.2014 seisuga*) elanikega suhtlemiseks ning edukaks toimimiseks võib tõesti vaja minna väga palju erinevaid lahendusi, mille arendamine nõuab suurt ressurssi.
Tallinna nagu ka ülejäänud Eesti koolide peamisteks töövahenditeks nii õpilaste kui õpetajate seas on veebilehitseja(eKool) ning kontoritarkvara, mille vajaduse saaks katta Linuxi kaudu kättesaadava vabavara abil.

Kahtlemata on vaja töötajatele ja õpilastele pakkuda väljaõpet, kuid arvestades näiteks tänapäevaseid häid e-õppe võimalusi, siis ei oleks tegemist mingi utoopiliselt kalli või võimatu projektiga. Üleminek vabavarale ning koolitusvajadus on suuremad kulud, samas selle peaks korraliku ülekattega katma litsentsitasude kadumine ning madalamatest riistvaranõuetest tekkiv võimalus kasutada väiksema võimekusega riistvara või olemasolevat riistvara kauem.

Õpilastel, kelle kodus on arvuti, mis on suure tõenäosusega Windowsi baasil, tekiks hea võimalus regulaarselt kokku puutuda nii Windowsi kui Linuxi maailmaga.

*Müncheni elanike arv

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

emaaten
Eesti haridusasutuses juhtunud täpselt see, mida Microsoft on soovinud – enamik tööst toimub nende tarkvara kasutades ning üleminek harjumuspäraselt platvormilt on tänaseks nii raske, et klient on nõus maksma ka kõrget hinda. Haridussüsteemi vallutamine on olulise tähtsusega, sest nii saab tagada endale lojaalsed kliendid järgmisteks aasta(kümne)teks. Microsofti tegutsemine on olnud eesmärgipärane: algul jagati koolidele tasuta oma tooteid (nt artikkel 2004. aastast http://www.kuusalu.ee/file_storage/2318/201979), seejärel taskukohase soodushinnaga tooteid ja nüüd on saabumas aeg hakata maksma täishinda (vt 2013.a artikkel). Tänaseks on saadud paar aastat armuaega, kuid see ei ole Eesti koolidele niisama antud, vaid viivitus teenib eesmärki, et raske muudatus platvormi vahetada muutuks veelgi raskemaks.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

hanno-ivar.ilves
Pilootprojekti läbiviija Lauri Võsandi kirjutab ise asjast niimoodi.
http://lauri.võsandi.com/2014/11/edu-ee.html

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

AlekseiSuvorov
Rahast (mis nagu alati, on see, mille ümber põhiline vaidlus käib) on räägitud, ega lisada midagi konstruktiivset polegi, MS pole rumal ja raha teha on nad alati osanud. Küll aga proovida teenida "täisraha" haridusasutuste pealt ei tundu mulle just kõige eetilisem.

Kõige huvitavam kirjutis siinlingitutest kusjuures ongi just lingitud Lauri Võsandi blogipostitus (jäin seda keset tööpäeva suisa huviga lugema) - selle lõpus tuuakse välja miski, mida mina selleteemalistes kirjutistes näen üliharva: "Ideaalis tahaks ma muidugi näha arvutiklassides triple-boot masinaid, et õpilastel oleks võimalik tutvuda võimalikult erinevate lahendustega. See omakorda nõuab seda et nii Linuxi, Maci kui Windowsi spetsialistid astuvad välja oma mugavustsoonist ja on valmis koostööks."

Mina heameelega näeks seda, et Microsoft ehk jätkaks oma veidi sõbralikuma hinnapoliitikaga haridusasutuste osas ja samaaegselt me vaikselt hakkame (vähemalt) dualbootis koolides Windowsi + Linuxi kooslust jooksutama ning seeläbi mõlemaga tutvust tegema. Kasvõi Linuxis tutvuma graafikaredaktorite ja arenduskeskkondadega (aga miks mitte ka intiimsemalt võrgundusega) ja Windowsi all igapäevase kontoritarkvaraga. Õppides lähemalt tundma kahte opsüsteemi oleks väga suur panus meie väikese IT-riigi noorte kodanike mitmekülgsesse arengusse.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

KärtToomel
Paremate ideede puudusel kirjutasin sellest näitest ka oma sellenädalases blogipostituses. Ja selle teema kohta guugeldades jõudsin ka ise Hanno-Ivari poolt viidatud blogipostituseni, mis oli ka minu arvates sümpaatne. Nii selles osas, mida ka Aleksei välja tõi, et kuigi Lauri Võsandi on ise ilmselt vabavara pooldaja, siis peab ta igati mõistlikuks seda, et lapsed õpiksid koolis mitut operatsioonisüsteemi kasutama. Aga mulle meeldis tema artiklis ka see, et ta kirjeldas ilustamata kõiki probleeme, millega nad pilootprojektis silmitsi pidid seisma (kasvõi printerite ühilduvus Linuxiga või siis ka tema enda vähesed teadmised mitmest tarkvarast, mida selles projektis osalemine eeldanuks).
Ja lõpetuseks - lugesin artikli alt kommentaraidest, et tal on plaan tulla 2015. aasta sügisest IT Kolledžisse õppejõuks.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

GermoVali
See oli väärt lugemine! Aitäh Hanno.

Paratamatult tekkis Windows admistraatorite puuduse ning Haridusameti lakoonilist kokkuvõtet
Lauri Võsandi wrote
Septembri lõpus sain kirja Tallinna Haridusametilt, et pool aastat oleme pilooti teinud ning asi ikka ei toimi. Ilmselgelt on projekt liiga vähe kestnud, et pilootprojektist saaks toimiv ja funktsioneeriv lahendus.
lugedes mõte, et inimestel on vaja inimesi, keda süüdistada kui midagi ei tööta. Windowsi puhul on asi lihtne - kui midagi ei tööta, helistad IT-mehele ning kui siis hiljem ka ei tööta on tegemist rumala IT-mehega.

Linuxiga on asi palju keerulisem - see on tasuta ning see pole Windows. Seal kui midagi ei tööta, siis ühest küljest on see arusaadav ning antakse ka IT-mehele andeks kui ta ei oska korda teha. Loomulikult edaspidi soovitakse Microsofti lahendusi, sest Windows on ideaalne. Lisaks ei osata ka kedagi süüdistada Linuxi puhul - enamasti arendatakse viimasega soetut vabatahtlikult ning mulle on siiani selline mulje jäänud, et ettevõtted:
a) ei paku enda tooteid Linuxile
b) Linuxile pakutav ei ole sama entusiasmiga tehtud kui Windowsi jaoks

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

alinskaj
Mul on selle asja tekkis ainult üks mõtte: "Meie Haridusamet mõtleb väga standartselt ja ei ole valmis muutmiseks".

Nagu alati meil puudub uuringud, enne seda, et teha pilootprojekte ja veel meil alati puudub aeg selleks, et seda normaalselt testida. Minu arvates, ikka oleks hea mõtte paigutada koolides Linuxi ka, nagu näiteks teise OS-na selleks, et kool saaks valmistada ette lapsi selleks, et maailmas on mitu OS-i, mida saab kasutada. Näidisena toon seda, et mul koolis, tööl ja kodus oli ainult Windows ja mina esimest korda tutvunud Linux-iga ainult sel aastal IT kolledžis - ja mul on kahju, et ei saanud seda varem teha. Ja ma ei ole nõus, et tava elus inimesed kasutavad ainult Windows-i, kuna täna müüakse kauplustes läpakaid Linux-iga ka ja nad on odavam kui Windowsiga ja kindlasti inimesed ostavad neid ka praegu ja tulevikkus, kuna rahaline aspekt mängib ka. Ja mul on tõesti kahju, et meie Haridusamet ei mõtle sellest, et Linuxi peal saab natuke raha kokku hoida ja ehitada selle raha eest uus lastead, mida ongi vaja Tallinnas.

Re: Uuringud tehtud: Tallinna koolid täielikult Linuxile üle ei lähe

KaidoKikkas
Administrator
KärtToomel wrote
Ja lõpetuseks - lugesin artikli alt kommentaraidest, et tal on plaan tulla 2015. aasta sügisest IT Kolledžisse õppejõuks.
Võsa (nagu meie teda tunneme) tuleb lihtsalt oma kooli tagasi.