Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

rauno45
Seoses tänapäeval kiiresti areneva tehnoloogiaga juhtub alatihti ka nii, et tehnoloogia vananeb kiiresti. Tulevad peale uued seadmed ja uus tarkvara ning lõpuks võib vana riistvara kasutult seisma jääda. Teine võimalus mis aga samuti tänapäeval levinud on paistab olema, et peale kahe aastat garantiiaega lähevad paljud odavamad seadmed lihtsalt katki odavate komponentide kasutamise või disainivigade tõttu.

Küsimus siis selline, et kuidas te utiliseerite oma vananenud või katkised IT seadmed? Ja kas te olete pärast kindlad, et neid õigetviisi töödeldakse(st et need ei jõua kuhugi aafrika või aasia riiki sealsete inimeste tervist kahjustama)? Mida meie teha saaksime selle probleemi parandamiseks/leevendamiseks?

Siin ka mõtlemisainet
1)https://www.youtube.com/watch?v=EnqvfNstr_4
2)https://www.youtube.com/watch?v=KZUiURkKHxc
3)https://www.youtube.com/watch?v=dd_ZttK3PuM

Mina isiklikult oma IT seadmeid eriti kuhugi jäätmejaama ei vii. Esimene asi mida vana asjaga teha saaks oleks proovida talle arvuti puhul linux peale installida, ära parandada, kasutada reverse engineeringut või varuosadeks lammutada. Seega minul eriti palju e-prügi ei teki. Tekivad plastikosad ning katkised lcd ja crt ekraanid. Need viin ohtlike jäätmete kogumispunkti ja ma tahaks ka loota, et nad sealt valesse kohta ei jõua.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

RVane
Kui tahtmist, viitsimist ja seda kõige haruldasemat ühendit maailmas (Aega) on võib tegeleda kullakaevandamisega - (viide: http://www.instructables.com/id/How-To-Extract-Gold-From-Electronics/). Saab uusi kogemusi ning parimal juhul saab tudeng õhtuste "makaronid ketšupiga" asemel kuhugi peenesse kohta sööma minna :)

Teema juurde tagasi tulles, sain omalegi üllatuseks väikse Google'i tuuri järel teada et:
Elektri- ja elektroonikaseadmete (EES) maaletoojatel ja tootjatel on kohustus tasuta tagasi võtta kodumajapidamistes tekkinud vana kasutatud kodutehnika.
Viide: http://www.tallinn.ee/est/Kasutatud-kodutehnika-kogumine
Ehk siis kui ostad kauplusest külmkapi ning see kahe aasta pärast otsa annab ja tahad uue osta võid oma vana samalaadse külmkapi kaasa võtta ning neil on kohustus see vastu võtta ning utiliseerida. Väiksema küljepikkusega kui 25cm seadmeid peavad kõik samalaadseid seadmeid müüvad kauplused selle tasuta vastu võtma ning utiliseerima isegi juhul kui sa uut asemele ei osta.

Kui ise raskete esemete äraveoga tegeleda ei taha võib järgi kutsuda Kolatakso mille info leiab eelnevast viitest.

Lisaksin siia juurde ka kirja mille sain ettevõtte meiliaadressile:
Pöördun Teie poole vedude ja jäätmekäitlusega tegelevast ettevõttest Baltprojekt OÜ.
Lisaks eraklientidele pakume TASUTA äraveo teenust ka firmadele.

TASUTA äravedu saame pakkuda kodumasinatele, kontoritehnikale ja elektroonikale.

Kodumasinad(külmikud,pesumasinad,telerid,raadiod ,köögitehnika jne.)

Elektroonika (arvutid, serverid,  monitorid , printerid jne.) Elektroonika korrasolek ning komplektsus ei oma tähtsust.

Olenemata kogusest on teenus TASUTA.

Muude jäätmete korral tuleneb äraveo teenus kehtivast prügila ja veo hinnakirjast. Alati on võimalik kokku leppida vastuvõetav hind.

Huvi korral palun helistage tel. 5212642 või meilige  baltprojekt@gmail.com

Juhul, kui te ei soovi edaspidi meie poolt enam  reklaami saada, siis palun  saatke meile sellekohane meil.

Parimate soovidega

Baltprojekt OÜ

Tel. +372 5212642
e-mail: baltprojekt@gmail.com
Viimase puhul ei ole kindel mis jäätmetega edaspidi tehakse aga eks need loodetavasti ikkagi utiliseeritakse ja rahaks tehakse. Krediidiinfost näeb et ettevõte on asutatud juba aastal 2000 ning tegustseb muude tegevusalade hulas ka "Jäätmete ja jääkide hulgikaubandus, taara ja pakendite kokkuost". Kui kunagi peaks vajadus tekkima eks siis teen kõne misjärel selgub kui asjalikud asjapulgad nad on.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

Alisa Smirnova
Üldiselt küsimusele mõeldes, praegune seis tundub selline, et niikaua kui elektroonike tootjatel puudub majanduslik eelis e-prügi taaskasutamises, probleem ei lahene.
Reeglina mina annan üle vananenud IT seadmeid tuttavatele IT-, elektroonika entusiastidele lammutamiseks.
Ka hiljuti mul oli episood vana tindiprinteriga: kassetti täitmine ei olnud raha väärt ja "secondhand" väärtus oli ka null. Otsustasin, et lihtsam on utiliseerida. Uurisin välja elektroonika seadmete kogumispunktide asukoha, ning viisin oma printeri sinna.
Ilmselt kui mul oleks mingi väiksem asi (nt. nutitelefon), siis see läheks otse olmeprügisse. Ühe asja pärast sõit kogumispunkti ja tagasi ei tundu mõistlik, aga e-prügi kogumiseks väikeses kodus ruumi ei ole.
Tean, et selline seisukoht, ei ole keskkonnakeskne, kuid füüsilise isiku seisukohast isiklik kasu korrektsest uteliseerimisest tundub marginaalne, aga kulu (kütusekulu, ajakulu) on vägagi reaalsed.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

dbuivolov
Rääkides arvutist võtan ja lammutan temat kõvaketta. Juhul, kui kedagi ei tea siis räägin - isegi kustutatud andmeid on võimalik tagastada. Aga muude asjadega ei tee midagi eriti, pillun lihtsalt korvi.
Dmitri Buivolov

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

Andreas Papp
Isiklikult olen IT seadmete puhul rakendanud põhimõtet, et "Ma ei ole nii rikas, et osta odavat tehnikat".
Tõsi, selleni jõudsin kui esimene laptop (vist oli Fujitsu Amilo) lihtsalt näppude vahel algosadeks lagunes. Peale seda teenis minu 2007 aastal soetatud oma aja kohta väga esinduslik HP mind 7 aastat.

Aga üldiselt, näiteks lähemas tutvusringkonnas kipuvad vanad läptopid ja telefonid kuhugi keldrisse või sahtlipõhja peituma (sest kes teab, kuna võib just seda uuesti vaja minna ).

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

JanEerik
Mina isiklikult ei teagi, et oleks midagi ära visanud või utiliseerinud. Vanad mobiiltelefonid üritan Osta ee-s maha müüa või kellelegi kasutada anda. Esimene HP laptop teenis 6-7 aastat, kuni üks pereliige ta lennukisse unustas. Teine sülearvuti seisis peaaegu 5 aastat kapiriiulis, kuni sai EIK-i astutud. Oli kohe hea ta välja võtta, Ubuntu peale installida ja hakata Java-ga kätt harjutama. Kolmas arvuti kestab siiamaani.

Aga probleem kindlasti eksisteerib. Ise üritan ka ökoloogilist jalajälge võimalikult väiksena hoida (mõistuse piires:)) ja kui mingi hetk vanu it-seadmeid tarvis utiliseerida, katsun kindalsti selleks õige koha üles leida. Arvan, et selle koha pealt võiks ka teavitustööd rohkem olla ja anda inimestele infot, kuhu oma seadmed viia.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

JuhanTrink
Üldiselt ei ole ette tulnud, et vana tehnikat kusagile ära viima läheks. Kunagi kulub ikka marjaks ära - kui mitte mulle, siis kellelgi teisel ikka läheb vaja!

Näiteks:
Vana lauaarvuti seisab toanurgas, igaks juhuks. Olen teda kasutanud asjade testimiseks ja vahel ka kui keegi pikemat aega külas on siis hiir/klaviatuur/telekas külge ja on külalisel oma lauaarvuti.
Vana laptop seisab kapi peal, igaks juhuks. Äkki tuleb kunagi ette, et läppari mõlemad akud on tühjad ja on vaja läpparit, siis on hea võtta.
Vanad telefonid on kusagil sahtlipõhjas. Hea varuks hoida ja kasutada/sõpradele laenata kui midagi juhtub.

Üldiselt ei ole ma kasutanud asju nii kaua kuni nad täiesti kasutuskõlbmatud on - ja kui nad on veel kasutuskõlblikud, siis küll leiab neile kasutust. Uut ekraani ostes ei ole mõte 'kuhu see viia' vaid 'nüüd on arvutil veel üks ekraan' :)

Täiesti katkised seadmed (mõned klaviatuurid jms) aga olen andnud tuttava asutuse kätte. Nemad aeg-ajalt viivad neid (loodetavasti õigesse) kogumispunkti.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

tarvi.tihhanov
Riigi vaatevinklist on utiliseerimine ka õiguslikult väga päevakohane teema. Näiteks kõvakettaid utiliseerida ei tohi (need tuleb muudmoodi hävitada, enne kui nad majast välja lähvad). Magnetiga üle tõmbamine alati ei aita. Kruvikeeraja on hea sõber siin. Saab magneteid koguda :))

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

Anna Tõnnson
Loomulikult oleks kõige õigem kõik jäljed seadme kasutamisest enne kustutada ja siis riistavara õigesse kohta toimetada. Tuleb aga tunnistada, et tihtipeale mina liiga põhjalikult seda esimest tegevust ette võtta ei viitsi ja puudub ka hirm, et keegi nt mu reisipiltidega midagi jubedat teha võiks.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

SiimJur
Kui asi on vana (mitte muldvana), kuid siiski töötav, siis olen siia viinud http://tehnikaringlus.com.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

KärtToomel
Mina lihtsalt ei suuda tehnikaseadmeid tavaprügi hulka panna. Aga ma ka olen võibolla pisut ökoma mõtteviisiga, kui paljud teised
Meil kipub nii olema, et näiteks telefonid saavad välja vahetatud enne, kui need töötamast lakkavad, ja seega kogunevad need meil kodus ühte sahtlisse. Hetkel on kaks eksemplari ka lastel mängimiseks, kuigi tegelikult on täiesti töötavad telefonid, üks lausa värvilise ekraaniga

Meile asub Pääsküla jäätmejaam küllaltki lähedal, nii et ikka päris tihti saab sinna ühtteist viidud. Korra olen portsu vanu mobiile ja nende tarvikuid saatnud ka sellisesse kohta http://mobiiliringlus.ee/. Sain vist isegi mõned eurod nende eest. Ühe arvuti müüsime ka osta.ee-s maha. Kuna sellel oli Windowsi installi plaat kaasas, siis sai sinna vist eelnevalt Windows uuesti installitud. Ma küll ei tea, kas see seda kõvakettalt-kustutatud-andmete-taastamise probleemi maandab, aga ka mulle tundub (võibolla naiivselt), et miskit riigisaladust sealt kellelgi leida vast ei õnnestu.

Re: Vanade IT seadmete korrektne utiliseerimine. Või kas ikka on?

Krista Vainik
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.